Tuesday, August 01, 2006

Varmt är det både....

...där och här. Det har ju uppenbarligen varit en kanon sommar i Sverige i år. Tur att man inte reste dit då :) Jag menar allvar! När jag tar med mig maken till Sverige kräver jag att det är samma gamla halvtaskiga 17 gradiga väder som det ALLTID varit!!!! Basta!! Jag har värme här, alltid, nästan! Det är lite kyligt i januari och februari, sedan börjar det våras och i april är det som svensk högsommar (den gamla typen av högsommar med ca 25 grader).

Jag fattar att min mamma och många med henne klagar på värmen denna sommar. Det är jobbigt när det ligger runt 30 grader hela tiden och man inte kan hitta svalka. Vi är ju begåvade med a/c här. Både hemma och i bilen. Ingen normal människa försöker överleva en augusti här utan a/c. Temperaturen dallrar runt 42 grader med ca 65% luftfuktighet. Man svettas kl 6 på morgonen oc h vid midnatt. Det finns ingen lägre temperatur än 27 grader och man rör sig j-vligt långsamt o m man ens skall kunna inbilla sig att inte svettas. Fast jag älskar värmen. Jag är ute i trädgården och röjer och rotar bara för att kunna vara ute. Jag hatar trädgårds arbete, men va f-n gör man inte för att få vara ute? :)

Fast lite svenskt miljöskadad är jag fortfarande efter alla dessa år. När det regnar t ex. vilket det gör OFTA, så kan jag stå inne och titta ut och tänka, hu vad kallt det ser ut! Sen kastar jag en snabb blick på termometern och inser att det är 33 grader ute!!!!!!!!! CHOCK över alla chocker! Hur kan det vara.....? Ummm Texas, HALLÅ?!?!?! Jag vaknar snabbt och inser att jag lever i ett tropiskt (nästan iaf) klimat med ROSA FLAMINGOS (!!!) palmer, och gröna parakiter... Jag har bananer i min trädgård. I bland nyper jag mig i armen när jag i oktober kan simma runt i polen och njuta av ännu en sommar dag. Ok...nu skall jag sluta vara taskig emot er som har vinter i oktober. Känns det för j-vligt får ni väl komma hit och hälsa på!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home