Thursday, July 27, 2006

Jag blir irriterad ibland..

...på svenskar i Sverige. Jag läste aftonbladet och där hade de en notis om en kvinna här i Houston som blivit 'frikänd' för mordet på sina fem barn på grund av sinnesjukdom. Här är det inte som i sverige att man hamnar på hispan några månader och blir fri sedan. Hon kommer med största sannolikhet att få stanna på mentalsjukhus hela livet. Innan hon möjligtvis skulle kunna släppas blandas domstolen in igen och har rätt att säga sitt. Inte ens hennes familj och advokater tror/vill att hon skall släppas ut. Inte för att hon är en fara för samhället men för att hon inte KLARAR sig ute i samhället. Okej...varför irriterar svenskar mig? Jo för att de alltid förutsätter att vi här i USA är såna ytliga idioter och att vi alltid gör 'fel'.

Det snackas mycket i Sverige om hur det är här över. Mest snackas det av folk som aldrig varit här eller som bara varit på besök. Jag har bott här i sju år och lärt mig att älska det här landet som mitt eget. Alltså, jag kritiserar, diskuterar och debatterar vilt med med både svenska och amerikanska vänner. En av mina bästa vänner är brittisk av födsel och har vuxit upp på amerikanska baser i europa. Hon och jag har samma åsikter om det mesta och vi enas alltid om att visst är en del grejor helt tokiga här men i stort sett ALLT är bättre än någon annanstans i världen.

Sverige är vackert, det är landet där jag föddes och hela min familj bor där men jag har ingen önskan att återvända. Jag längtar inte 'hem' för det är inte hemma, jag bor här! Jag har valt det och jag VILL bo här.

Visst det finns fattiga människor här, det gör det i alla länder. Här får man ta lite mer ansvar för sig själv men det finns socialtjänst, fri sjukvård för alla barn som är oförsäkrade, tandvård osv osv. Det finns massor av hjälp att få och Amerikanare är av naturen mycket generösa. Vi har ingen arbetstrygghet men det är heller inte så himla svårt att få ett jobb om man VILL. Jag bytte jobb för ett tag sedan och det tog ca 1 månad att hitta jobbet jag ville ha, tacka ja och börja. På mitt gamla jobb hade jag ofta heta diskussioner med min chef men han skulle aldrig kommit på tanken att avskeda mig för det. Jag gjorde nämligen mitt job och väl dessutom. I Sverige har jag jobbat med människor som fullständigt struntade i sitt jobb, som dök upp när de ville och alla vi andra fick bära men de blev inte avskedade. Här funkar det inte så. Gör ditt jobb och du kan stanna så länge du vill, strula och bete dig och du åker ut. Och inte f-n stänger hela landet i juli heller!

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Härligt att du trivs så bra! Visst är det så att politik kan reta gallfeber på oss allihop!! Och att hela Sverige stänger i juli är ju jävligt irriterande!! Men så bor det ju bara 9 miljoner människor i detta landet oxå...Kallas för ankdamm med mera. Jag tycker det är vansinnigt kul att resa runt och beundrar er som vågat flytta utomlands något enormt! Jag som vill ha hela min familj runt mej skulle nog aldrig våga byta land.Här just nu, visar sig i af sommaren från sin bästa sida! Och DET är ju inte så ofta! Går ju aldrig att räkna med och det är jävligt enerverande!!!
Kram från Bodil

8:05 AM  
Blogger Marvin said...

Vilken underbar ljuvlig dissning av svenskar som dömer ut en hel nation för vad de sett på TV.


Ha det bäst. Återkommer kanske när huvudet inte är komatost pga tropisk värme :D

8:03 AM  
Blogger RedNeckWoman said...

Tack för besöket Marvin:) Ja, jag blir lite ilsker ibland, hahaha. Hoppas ingen tog alltför illa upp av min dissning. Svenskar gillar ju inte att få Sverige dissat så det är väl samma sak med oss här:)

1:08 PM  
Blogger Marvin said...

Inte heller....

Det är ju "sant". Jag har sett på TV att man skjuter ner varandra precis överallt i hela USA. Hela tiden!!!!! Vilket hemskt land, hur kan du bo där?

*FNISS*

Fast de är snälla också. Jag har sett Extreme Makeover Home edition.. fast ni är ytliga, det har jag sett på Top Model America...

Nä, tacka vet jag Staffanstorp. Här händer inget. Lite misshandel, prostitutionshärvor, narkotikabrott. Men det är inte svenskar, jo, lite, men mest ungdomar och det vet man ju hur DE är.

Jisses, vad jag gick igång.

Sarkasm är det roligaste som finns, nästan.

Ha det bäst

(Sen är det nog så, att OM någon tog illa upp av din dissning.... hur säger man "It takes one to know one"

Låt de ta illa upp och vara sura och bittra och VETA att de faktiskt HAAAAR rätt. De har jukabel-TV och vet hur det är.)

2:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Interesting site. Useful information. Bookmarked.
»

4:35 PM  

Post a Comment

<< Home