Saturday, October 15, 2005

Hundar, ungar och hembryggt äppelvin

Tänkte skriva bara på svenska idag. Bara för att se hur det känns. Hahaha... Vi har ett uttryck här som säger 'raising teenagers is like nailing jello to a tree'. Översatt blir det ungefär 'att uppfostra tonåringar är som att spika fast gelé på ett träd'. Det ligger mycket sanning i det!! Mer sanning än jag har lust att tillstå faktiskt. Sarah är sur för att hon inte kan ha både skytte träning klockan 6 på morgonen och sedan stanna kvar i skolan tre timmar efter att den är slut. Hmm... med min matematik blir det ca 12 timmar. Detta ifrån barnet som har förklarat att hon har för MYCKET läxor för att hinna promenera hundarna på kvällen. Ha!! Så när jag vänligt förklarade att jag visst kan tänka mig att gå upp kl 4 på MORGONEN för att köra henne till skolan i tid och sedan ge mig iväg till jobbet (en timme tidigare än jag behöver!!) men att hon minsann får palla sig hem efter skolan för att ta lite större ansvar, då bröt det loss!!! En kort stund var jag bekymmrad över det faktum att min tonåring var arg på mig men jag fann mig snart! De ska vara arga!! Det hör till!! Fantasktisk...nu gäller det att komma på nya sätt att reta livet ur dem :))

Uppenbarligen har jag funnit min kallelse. Jag är en 'tonårings mamma'!! Småbarns åldern är förbi och vi har nu kommit ut på det minfält som denna tidsera utgör. Ja ja, jag har kraftiga stövlar och hjälm!

Annars har veckan varit hektisk. Det blir lite mycket med livet när jobbet inte ens saktar ned på fredag eftermiddag. Maken arbetar fortfarande hysterisk övertid så ifrån det hållet kommer inte mycket hjälp. Inte för att jag ber honom heller och jag förstår faktisk, dock hjälper det inte i det långa loppet. Det tar mer tid än man tror att vara 'DEN ENDA' som kan uppfylla fyra personers önskningar alternativt krav. Tack och lov tog 'den arga tonåringen' ut sin ilska på gräsmattan! Så nu har vi en nyklippt gräsmatta. Sonen har kvarsittning på torsdag morgon och den andra dottern klarade sig undan ifrån en med en hårsmån. Hon läste en bok under en lektion..... Hmm tar hon efter mamma? :)

Jag funderar allvarligt på en slappar dag, middag ifrån hökarn på hörnet och låta dammhararna flytta in för gott. Sen är det ju tvätten och allt det där... blähä. För att inte tala om alla lådor som inte är uppackade än! Alltså när vi evakuerade för den numera berömda stormen Rita så packade många saker i lådor. Många lådor tog vi med oss (dessa lådor är uppackade!) dock ställde vi upp MÅNGA lådor på loftet i verkstan. Dessa lådor hemsöker mig nu natt som dag och det börjar bli hög tid att ta itu med dem men jag har inte riktigt lyckats motivera mig än. Allvarligt talat så funderar jag starkt på att låta dem vara och låtsas som om det är saker vi aldrig ägt/behövt. Är det inte inne med minimerat ägande???

Julen närmar sig. Vi har inte ens kommit in i November och till Thanksgiving än och Kroger (lokal matbutikskjedja) har redan en snögubbe i tomteluva innanför dörren. Allvarligt talat?? Det är ju inte konstigt om man blir stressad alltså! Sommaren har knappt dragit ut och orkan säsongen är inte ens över och nu skall jag oroa mig för julen också. Inte konstigt att alla käkar piller:)

Min käcka lilla klockradio säger 10.22 vilket betyder att jag borde resa mig upp och fixa lite frukost, väcka ett par tonåringar och torka en hund.

Okej då......

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej!
Verkar som om du har lite koll ändå på dina tonåringar!!! Här är det en hormonstinn 12-åring samt en slabbig 18-åring med konstant huvudvärk, som håller igång mej. Jag kan inte så kom genast hit och ta hand om dom!!!!! Eller så skickar jag över 18-åringen! Eller förresten, jag skickar mej själv....! Julen är här oxå. Ikea har pyntade granar!! Och säljer julgranskulor i , minst sagt BJÄRTA
färger! Jag vill ha lite FLÄRD i mitt liv!Lite ROMANTIK i mitt liv!!! INTE julstress!!!KRAM!!!

5:54 AM  

Post a Comment

<< Home